Loslaten

geplaatst in: Loslaten | 0

loslaten - loslaten van overtuigingen |www.dewerelldmoeder.nl

Volledige ontspanning

Veel moeders die ik spreek, willen graag vrij zijn van gedachten. De vele gedachten die een grote plaats innemen in hun hoofd. Veel moeders hebben het erover en klagen misschien zelfs over het feit dat ze het zo druk hebben en dat ze zo vol zijn in hun hoofd. Complete lijstjes staan in hun hoofd wat er allemaal nog gedaan moet worden en vol met dingen die ze willen, moeten of horen te doen. Herken je dat bij jezelf? Hoe ga je daar nu op een goede manier mee om? Hoe doe je dat? Volledig in een ontspannen staat zijn en vrij zijn van gedachten? Heb jij daar je eigen manier voor? Ik zal je in dit blog mijn tips geven om meer ontspannen door het leven te gaan.

Het tegenovergestelde

Vaak is het een goed begin om het tegenovergestelde te nemen van wat je wilt. Wanneer jij graag ontspannen wil zijn en een soort van “leeg” gevoel in jouw hoofd wil ervaren. Juist dan ga ik kijken naar wat er zo gespannen is in het hoofd van jou. We focussen ons vaak op de drukte in ons hoofd. Door inzicht te krijgen in de drukte in ons hoofd, zijn wij in staat de kern van de gedachtestroom uit ons hoofd te halen. We gaan gedachten clusteren en sorteren op identiteit, overeenkomsten en mate van belangrijkheid.

Kleine klusjes doen

Op deze manier kunnen we de minst belangrijke zaken wellicht meteen oplossen door kleine klusjes te doen die moeten gebeuren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan afspraken regelen, was in de wasmachine doen, mails sturen, opruimen, kleine dingen die geregeld moeten worden of gedaan. Andere gedachten die belangrijk zijn en veel ruimte innemen in ons hoofd, blijken vaak te maken te hebben met zorgen of een andere emotie. Door de grootste gedachtestroom uit ons hoofd te analyseren, komen we erachter welke emoties hierbij zijn betrokken. Ook wel blokkade genoemd. Welke gedachten belemmeren jou om volledig vrij te zijn? Welke emoties maken je wellicht onrustig en gespannen? Schrijf ze op en denk hier even goed over na.

Gedachten een cijfer geven

Nu kan je allerlei dingen doen om te ontspannen, maar als je de kern van je gedachten niet aanpakt, wordt het best lastig om die staat van volledige ontspanning te bereiken. Wat zou je zelf kunnen doen? Ik raad je aan om je gedachten te clusteren en een cijfer van belangrijkheid te geven. Cijfers beneden de 5 van minst belangrijk kun je misschien zelf al oplossen en relativeren. Cijfers hoger dan een vijf verdienen meer tijd en aandacht. De gedachten die jou tijd het meest innemen, bekijk je als eerst.

Is de gedachte wel van jou?

Vraag jezelf af of deze emotie en gedachte echt van jou is of wellicht is opgelegd door de omgeving. Het is namelijk van belang dat het jouw gedachte is omdat je daar alleen wel voldoende aan hebt en invloed op hebt. Is het een gedachte die hoort bij je omgeving? Dan zou je je kunnen afvragen of je je wellicht te veel laat beïnvloeden door je omgeving en zou je daar verder mee aan de slag kunnen.

Waar zit jij met je gedachten?

Er vanuit gaand dat je gedachten van jezelf zijn. Je maakt je zorgen over iets wat nog niet is. Iets wat in de toekomst ligt, je piekert uit je verleden of je weet even niet hoe je nu verder wil. Allemaal zaken die aandacht vragen. Waar zit jij met je gedachten? Je verleden, het heden of de toekomst? Wanneer je dat weet, ben je al een stap verder. Je bekijkt je situatie en ontdekt hier waar de spanning vandaan komt en waar al je gedachtentijd naar uit gaat. Is dat het wel waard?

Hoe laat je de gedachten los?

Nu je weet waar het over gaat, waar je gedachten zich bevinden en hoe belangrijk het voor je is, weet je ook wat je vasthoudt. Nu je dat weet, kan je het tegenovergestelde weer doen, namelijk datgene loslaten wat je vasthoudt. Bijvoorbeeld je houdt controle in je leven vast. Je kan dit loslaten wanneer je bijvoorbeeld ziet dat er voldoende vertrouwen is om het los te laten. Dat de dingen in je leven ook gebeuren en ontstaan zonder de controle van jou. Probeer het maar eens van de andere kant te bekijken en te relativeren.

Nieuwe overtuiging

Welke nieuwe overtuiging wil je geloven en welke nieuwe emotie of waarde hoort daarbij. Je overtuiging kan zijn dat je van je kind houdt en hem of haar beschermt tegen kwaad. Daarom houd je je kind vast. Bijbehorende emotie is bijvoorbeeld angst. Toch weet je dat je kind ook de wereld zal gaan verkennen. Je kind zal meer ontdekken en ruimte vragen om het leven te kunnen ontdekken. Je overtuiging is dan bijvoorbeeld na het relativeren en het inzicht dat je nu hebt, ik houd van mijn kind en geef hem of haar daarom de ruimte om het leven te ontdekken. Deze nieuwe situatie en overtuiging straalt veel meer vertrouwen en positiviteit uit dan de eerste overtuiging.

Conclusie

Nu je meer inzicht hebt gekregen in je gedachten en ziet wat je denkt en waarom, ben je beter in staat de situatie en gedachten te relativeren. Je ziet je emotie. Nu je alles ombuigt naar een nieuwe overtuiging, kan je ook een andere emotie koppelen aan de nieuwe overtuiging en gedachten. Je bent dan vaak beter in staat om de gedachten los te laten. Loslaten is een modern woord en er wordt veel over geschreven. Wanneer jij op deze manier je inzicht krijgt in je gedachten, geloof ik dat je je gedachten begrijpt en in staat bent om dit absoluut los te laten. Zo creëer jij je eigen ontspannen geest.

Velen zijn je voor gegaan met deze methode om in een ontspannen staat van zijn en gedachten te komen. Veel succes!

Ontspanning is een rustige geest

Door deze methode toe te passen op jezelf, kan je veel inzichten verkrijgen in je gedachten en emoties. Dat is de weg naar een volledige staat van ontspanning. Wanneer je dit combineert en ondersteunt met bijvoorbeeld sporten of sauna dan stimuleer je zowel lichaam als geest om in een ontspannen staat te verkeren. Ze zullen elkaar versterken.

Wil jij toe werken naar een vrije en ontspannen geest? Neem dan eens vrijblijvend contact met mij op of plan direct een gesprek met mij in op mijn website https://www.dewereldmoeder.nl

De wereldmoeder,

Ilse de Rooij

Geef een reactie